Sig farvel til dårlig samvittighed: Sådan prioriterer du din markedsføring i hverdagen

Af |2018-07-31T10:46:56+00:0029 juni 2018|Hverdagstips, Prioritering|0 Kommentarer

”Min dårlige samvittighed

Ovenstående citat handler ikke om om rygning. sofagymnastik eller massivt dagligt indtag af Marabou-plader.

Det handler om markedsføring.

Det er nemlig et udsagn, som jeg hører fra markedsføringsansvarlige i forskellige virksomheder, når snakken falder på, hvordan de synes det går med det ansvarsområde.

Vel at mærke, når de samtidig har 6 andre ansvarsområder at tage hensyn til.

Lad os være ærlige med hinanden et øjeblik…

Travlhed og højt tempo er en trofast følgesvend for du, jeg og alle andre i det moderne arbejdsliv.

Du skal (og vil) nå det hele på den halve tid, uden at du samtidig vil gå på kompromis med kvaliteten i arbejdet og din faglige stolthed.

Det er en svær balancegang.

Er du tilmed kasketjonglør – dribler du mange arbejdsopgaver i løbet af din arbejdsdag – så er kompromiset pludselig blevet til præmissen for at lykkedes i dit job.

Det får konsekvenser.

Dit ansvar for markedsføring bliver ofte dét ansvarsområde, der trækker det korteste strå i forhold til prioritering af dine egne ressourcer.

Selvom prioriteringen er forståelig (og nødvendig), så er det stadig muligt at holde en vis standard i dit markedsføringsarbejde… og samtidig have samvittigheden i behold.

Det kræver en indsats på den korte bane, der giver gevinst på den lange bane.

Sådan gør du:

1) Få overblikket

Sæt dig ned og kortlæg alle dine markedsføringsopgaver på en liste. Det er alle opgaverne lige fra strategisk udtænkning, produktion af content, opsætning af kampagner, løbende optimeringer og alle små opgaver, du kan komme i tanke om.

2) Skær ind til benet

Tag alle opgaverne og lav to lister: En ”need to do”-liste og en ”nice to do”-liste.

På ”need to do”-listen skriver du de opgaver ned, der skal udføres – ingen diskussion. Det kunne eksempelvis være udsendelse af det månedlige nyhedsbrev, opsætning af specifikke betalte kampagner på Google/Facebook eller noget helt tredje.

På ”nice to do”-listen skriver du de ting ned, der ikke er bydende nødvendige at lave, men som vil være en bonus at nå. Det kunne være, at du poster opslag på din virksomheds Instagram-profil hver uge eller, at du udfører en times SEO-indsats hver måned.

Her afhænger prioriteringen selvfølgelig af, hvilket mål, der er sat for markedsføringsindsatsen.

Skal der genereres salg med det samme, vil annoncering få høj prioritet. Er der tid til at tænke mere langsigtet, kan SEO og content marketing få en placering på ”need to do”-listen.

3) Prioritér, uddelegér og automatisér

På baggrund af de to lister kan du nu lave en fordeling over, hvem der skal lave hvad og hvilke ressourcer, du kan trække på internt i virksomheden.

Start med ”need to do”-listens opgaver og find ud af, hvem der er primære (og også sekundært ansvarlige) for markedsføringsopgaverne.

Hvis du har mulighed for det, kan du også overveje at outsource visse opgaver til kompetente kollegaer eller outsource eksternt til et marketingsbureau, hvis din virksomhed ikke besidder de nødvendige kompetencer inden for visse opgaver eller har knaphed på tid.

Ligeledes er der i dag flere muligheder end nogensinde for på snedigste vis at automatisere sin markedsføring, så der ikke er behov for konstant overvågning.

Nyhedsbreve kan laves som automatiserede mails, du kan sætte automatiserede regler op for din annoncering, og Zapier kan klare en lang række manuelle opgaver.

4) Lav løbende statustjek

Tag et løbende statustjek på et fastlagt tidspunkt og følg op på planen: Bliver opgaverne udført? Er kvaliteten tilfredsstillende i forhold til målsætningen? Kan der flyttes opgaver mellem de forskellige ”need to”/”nice to”-lister?

Vær tålmodig, men foretag nødvendige justeringer, hvis der på den længere bane er områder, der med fordel kan ændres.

Pligter i hverdagen er der nok af. Medtænker du ovenstående tips i din dagligdag, øger du sandsynligheden for at markedsføringen bliver et mere prioriteret ansvarsområde i din hverdag – og dermed sende din dårlige samvittighed på en permanent rejse til hvor peberet gror.

Vil du vide mere? Kontakt os!

Udfyld kontaktformularen, så kontakter vi dig hurtigst muligt.