4 situationer, hvor din virksomhed bør overveje at samarbejde med et marketingbureau

Af |2018-07-31T10:45:51+00:004 juli 2018|Prioritering, Sociale medier|0 Kommentarer

”Skal vi samarbejde med et marketingbureau?”

På et eller andet tidspunkt har nogen i din virksomhed måske bragt spørgsmålet på banen.

For nogen virksomheder vil det være for tidligt at begynde et samarbejde med et digitalt bureau. Manglende proof of concept, for skrabet økonomi eller dårlig konkurrenceevne – årsagerne kan være mange.

Eller måske er tiden kommet, hvor din virksomhed er kommet til det stadie på sin rejse, hvor I har brug for den ekspertise som et online marketingsbureau potentielt kan bidrage med.

Her får du 4 forskellige tidspunkter i din virksomheds liv, hvor det især giver mening for din virksomhed, at indgå et samarbejde med et bureau:

Situation 1: ”Vi er tæt på at ansætte en markedsføringsansvarlig, men har ikke helt økonomien til det”

Måske har din virksomhed overvejet at ansatte en marketingsansvarlig i virksomheden, der skal varetage din digitale markedsføring på fuld tid?

Udfordringen er her, at en fastansættelse koster penge fra dag 1.

En ekstra ansat betyder nemt en merudgift på adskillige 100.000 kroner alene i lønomkostninger.

Finder du en rigtig dygtig medarbejder, kan han/hun ”tjene sig hjem” relativt hurtigt.

Ofte vil din virksomhed være i en situation, hvor den nye medarbejder kun har begrænset eller ingen praktisk erfaring med markedsføring.

I de tilfælde kan det vare endnu længere tid på grund af oplæring og opkvalicering af medarbejderen.

Læg dertil, at der ikke nødvendigvis er opgaver nok året rundt i din virksomhed til at fylde tiden ud for en nyansat.

Her er et samarbejde med et bureau en gylden mellemvej og et glimrende kompromis.

Samarbejdet kan mange gange skræddersyes efter, hvad der er behov for hos din virksomhed – både i forhold til tid, budget og din virksomheds (manglende) ekspertise.

Der er tilmed stor sandsynlighed for, at bureauet allerede har en masse erfaring inden for det område, hvor din virksomhed efterspørger ekspertise. Læs mere om det under ”situation 2”.

Samtidig er en aftale med et marketingbureau som oftest meget fleksibelt for dig.

Du betaler kun for den tid som bureauet skal bruge på den givne opgave. Herfra kan din virksomhed så skrue op og ned som det passer.

TIP: Vær opmærksom på eventuelt længerevarende bindingsperioder, som enkelte bureauer kan arbejde med, inden du indgår et samarbejde.

Situation 2: ”Vores virksomhed er ikke superskarpe til Facebook-annoncering, Google-annoncering eller ___________ (indsæt selv digital spidskompetence). Hjælp!”

Et andet godt tidspunkt for din virksomhed at overveje at tilkoble et marketingbureau, er, når din virksomhed kommer til erkendelsen af, at den ikke selv kan eller vil løfte (dele af) opgaven.

Det kan være, at du befinder dig i den type virksomhed, der endnu ikke er kommet på landkortet for online markedsføring.

Her giver det god mening af rådføre sig med et bureau, der kan være med til at sparre dig for mange unødvendige lærepenge – specielt i starten.

Et marketingbureau kan også overtage de dele af den digitale markedsføringspalette, som din virksomhed ikke har kompetencer til eller ikke ønsker at bruge tid på.

Din virksomhed kan for eksempel være 100-meter-mester, når det kommer til Facebook-annoncering, mens Google Adwords og Google Analytics er byer i Rusland for din virksomhed.

Den afledte effekt af et helt eller delvist samarbejde er, at der er mange positive synergier imellem din virksomheds kompetencer på den ene side og bureauets ekspertise på den anden.

Ofte vil det betyde, at mange nye tiltag og idéer på markedsføringsfronten fødes, simpelthen fordi din virksomhed nu får nye inputs fra en verden, der hele tiden ændrer sig og giver nye muligheder.

Og nu vi snakker om at holde sig opdateret….

Situation 3: ”Vores virksomhed har svært ved at holde sig opdateret i den digitale markedsføringsjungle”

GDPR træder i kraft.

Instagram Stories er det nye sort.

Snapchat-annoncering lanceres.

At arbejde med online markedsføring kan betegnes med mange ting, men kedeligt er ikke et af dem!

Spillereglerne ændrer sig hele tiden, og der opstår næsten dagligt nye og kreative muligheder for din virksomhed.

Muligheder din virksomhed kan udnytte til sin fordel i sit markedsføringsarsenal.

Alene det at holde sig ajour med nye markedsføringstendenser, kan være en velvoksen opgave i sig selv.

At afprøve nye tiltag en helt anden.

Bureauer kan ofte have en fordel her, da de arbejder med flere forskellige kunder, hvor de har haft mulighed for at afprøve nye tiltag.

Ønsker din virksomhed at være konstant opdateret og agere first movers på de seneste digitale muligheder, er et bureau en oplagt valg.

Situation 4: ”Min virksomhed kommer ofte i tvivl. Er en konverteringsrate på 2% godt eller dårligt? Er vores annoncering sat godt op? Laver vi (store) fejl? Eller udnytter vi vores tid forkert?”

Gode råd er dyre, siges det.

Min påstand vil være, at uvidenhed koster endnu mere. Specielt når vi taler digital markedsføring.

Det er fornemmelsen af at famle i blinde, mangle vished og spilde sin tid, der giver de stakkels markedsføringsansvarlige søvnløse nætter rundt omkring.

Og det er her, at et markedsføringsbureau excellerer.

Som en ekstern sparringspartner kan bureauet være med til at validere, at de tiltag din virksomhed søsætter på markedsføringsfronten faktisk giver mening og fungerer… eller ikke gør.

At spotte uudnyttet potentiale – og at lære dig og din virksomhed at gøre det samme – kan på den lidt længere bane være en yderst rentabel evne at besidde.

Din virksomhed kan springe mange fejltrin og begynderfejl over, og i stedet skabe tryghed i sit daglige markedsføringsarbejde nu og i fremtiden.

Et samarbejde med et marketingbureau kan rumme et (overset) potentiale for at skabe udvikling og sikkerhed i din virksomhed.

Måske er dit samarbejde og muligheden for mere effektiv markedsføring kun et telefonopkald væk 🙂

Vil du vide mere? Kontakt os!

Udfyld kontaktformularen, så kontakter vi dig hurtigst muligt.